Fotografia produktowa
Termin fotografia produktowa to określenie używane w marketingu i reklamie. Jest to dziedzina sztuki fotograficznej, w której obraz zarejestrowany przez aparat, przedstawia wybrany wyrób, przeznaczony do sprzedaży.
Popularna od wielu lat fotografia produktowa dzieli się na kilka rodzajów, w zależności od jej przeznaczenia. W branży reklamowej i marketingowej, wykorzystuje się fotografię packshot, fotografię produktową instruktażową, a także tę mającą na celu promowanie wybranych wyrobów. Zdjęcia typu packshot stanowią podstawę systemów sprzedażowych. Fotografia produktowa instruktażowa ma przede wszystkim cel użytkowy i jest wykorzystywana do tworzenia instrukcji obsługi lub programów szkoleniowych, dotyczących danego produktu. Z kolei fotografia produktowa reklamowa powinna skutecznie oddziaływać na potencjalnego odbiorcę, zachęcając go do zakupu konkretnego wyrobu. Taki rezultat można osiągnąć stosując różnego rodzaju techniki i metody fotografii, których podstawowym zadaniem jest przekaz emocjonalny i pozytywne oddziaływanie na wyobraźnię klienta.
Fotografia produktowa –techniki stosowane w branży reklamowej
Przedstawione na zdjęciach wyroby, umieszczane są w późniejszym czasie w popularnych czasopismach, magazynach reklamowych, na bilbordach czy plakatach. Profesjonalni fotografowie stosują rozmaite triki, by otrzymać idealny obraz, na którym dany produkt prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie i zachęca swoim wyglądem do zakupu. Zdaniem specjalistów od technik manipulacji, fotografia produktowa, to w dużej mierze sztuka udawania. Nie od dzisiaj wiadomo, że dobrze sprzedaje się wyłącznie wyrób, który wzbudza swoją estetyką szczególne zainteresowanie potencjalnego klienta. Oprócz odpowiedniego oświetlenia, stosuje się różnego rodzaju środki, by osiągnąć zadowalający efekt na fotografii. Gliceryna, lód akrylowy, pianka do golenia, czy różnego rodzaju środki chemiczne, często służą do tworzenia imitacji prawdziwych produktów, które niestety nie przetrwałyby w niezmienionej, pięknej formie, długiej sesji zdjęciowej. Niejednokrotnie wykonanie perfekcyjnych zdjęć, na przykład wyrobów spożywczych, wymaga żmudnych przygotowań i przemyśleń, dzięki którym powstają nowe triki, umożliwiające osiągnięcie odpowiedniego efektu.
Jakie triki stosuje się w fotografii produktowej?
Patenty i triki stosowane w fotografii produktowej, umożliwiają zaakcentowanie faktury tkaniny, koloru odzieży, pięknego połysku biżuterii, wyjątkowego wyglądu mebli czy też kosmicznego obrazu sprzętu elektronicznego lub sportowego. Do tego celu stosuje się odpowiednio dobrane tło i nowoczesne akcesoria fotograficzne, w tym lampy błyskowe i obiektywy o różnej ogniskowej. Warto podkreślić, że większość profesjonalnych fotografów, zajmujących się taką formą usługową, jak zdjęcia produktowe, wykorzystuje zazwyczaj wielogodzinną postprodukcję do obróbki obrazów, z pomocą programów edycyjnych i korektorskich, między innymi takich jak Photoshop. Oprócz tego fotografia produktowa bazuje na grze świateł osiąganej, zarówno z pomocą oświetlenia sztucznego – np. studyjnego, jak i naturalnego. Dużą rolę odgrywa także odpowiednie wykadrowanie, ułożenie produktów i balans czerni oraz bieli.
Fotografowanie produktów to sztuka iluzji, w której wykorzystuje się złudzenie optyczne, jak również wiele sprawdzonych patentów. To dziedzina fotografii popularna w branży reklamowej i marketingowej.