Podczas zakupów stacjonarnych klient może zobaczyć produkt, przymierzyć, dotknąć i ocenić. Natomiast w sieci pewnych rzeczy nie da się zrobić i trzeba zastąpić je wyobraźnią. Większość populacji ludzkiej to niestety wzrokowcy. W rezultacie w ich przypadku zmysł ten skupia się na treści wizualnej strony i pomija, albo odkłada na dalszy plan komunikaty tekstowe. Dlatego grafika musi stanowić zasadniczy element każdej strategii marketingowej. Rozwiązaniem problemu są dobre zdjęcia produktów. Sprawdź, o czym należy pamiętać, aby fotografia produktowa pod e-commerce zapewniła pożądane rezultaty.
Fotografia produktowa dla e-commerce, co warto o niej wiedzieć?
W obecnym świecie sprzedaż internetowa stanowi atrakcyjną, a co za tym idzie wygodną formę robienia zakupów. Ludzie mają wiele spraw na głowie, są zabiegani i zapracowani. W sieci proces ten odbywa się szybko i sprawnie. Oczywiście nie przemawia do wszystkich, gdyż wielu lubi zobaczyć produkt. Nie chce kupować kota w worku, a sam opis to za mało. Dlatego z pomocą przychodzi fotografia produktowa. Dzieli się ona na dwa rodzaje, a mianowicie Still Life i packshot. Pierwsza polega na zaprezentowaniu szarych, codziennych produktów w wyjątkowy sposób. Zatem w tym przypadku fotograf musi puścić wodzę fantazji. Ma możliwość eksperymentowania i wykorzystania oświetlenia. Najważniejsze, aby udało mu się wyeksponować kluczowe cechy przedmiotu. Takie zdjęcia raczej nie są przeznaczone dla sklepów internetowych, a do przede wszystkim wykorzystuje się je w kampaniach reklamowych.
Drugi typ to zdjęcia przedstawiające produkt w samym środku kadru. Co więcej, główny bohater znajduje się w tym przypadku na białym tle. Wszystko po to, aby oddać jego jednolity wygląd. Oglądający musi skupić się na przedmiocie. Zatem dodatkowe bodźce nie mogą rozpraszać jego uwagi. Poszczególne elementy muszą być dobrze widoczne, a klient powinien mieć wrażenie, że wręcz dotyka konkretnej rzeczy.
Fotografia produktowa dla e-commerce, czyli odpowiednie ułożenie produktu
Dobra fotografia produktowa to taka, która spełnia kilka ważnych warunków. Duże znaczenie ma odpowiednie ułożenie przedmiotu. Warto wykonać zdjęcia pod różnym kontem. Dzięki temu klient zyska możliwość dotarcia do ważnych szczegółów. Dla przykładu prezentując wygląd torebki, uwidocznij nie tylko jej zewnętrzne cechy, ala także podszewkę i to, jaka jest w środku. Natomiast przy sprzęcie AGD nie zapomnij o sfotografowaniu przycisków, zawiasów oraz innych detali.
Oświetlenie do fotografii produktowej
Istotnym czynnikiem jest też właściwe oświetlenie do fotografii produktowej. Pamiętaj o tym, aby nie dopuścić do prześwietlenia lub naświetlenia grafiki. Dlatego optymalnie warto wyposażyć się w cztery lampy, dwie posłużą do oświetlenia produktu i tyle samo do tła. Następnie koniecznie trzeba dobrać odpowiednią moc lampy, aby wydobyć głębię ostrości. Zadbaj też o balans bieli. Gdy rzecz znajduje się na białym tle, taka barwa musi też widnieć na fotografii. Nieodpowiednie ustawienie sprzętu fotograficznego sprawi, że na obrazkach wystąpią zniekształcenia w postaci koloru szarego, błękitnego, czy też różowego. Chociaż w tym przypadku jest jeszcze ratunek. Gdy nieprawidłowość nie zostanie wyłapana w fazie robienia zdjęć receptę stanowi format RAW, który wprowadzi korektę balansu bieli w trakcie obróbki w programie graficznym.
Fotografia produktowa dla e-commerce, czyli obróbka zdjęć w programie graficznym
Ostatnim etapem prac jest obróbka rezultatów pracy w programie graficznym. Specjaliści określają to zadanie jako postprodukcja. Wykorzystanie specjalistycznego programu pomoże poprawić zdjęcia pod różnymi aspektami. Dzięki temu możesz wprowadzić korektę kontrastu, ostrości, wspomnianego wyżej balansu bieli, kadrowania, czy nasycenia kolorów. Jednakże korzystanie z tych aplikacji wymaga wiedzy i doświadczenia, gdyż łatwo można tutaj osiągnąć wynik przeciwny do zamierzonego.